Hoe gaan we om met reclameverlichting
We gaan voortaan zo om met reclameverlichting:
- We zijn ons bewust van de positieve en negatieve effecten van reclame en vinden dat:
- Omwonenden en verkeer niet gehinderd mogen worden door reclameverlichting.
- De flora en fauna geen hinder mogen ondervinden.
- Reclames zijn alleen toegestaan op het bedrijfsperceel of op de plek van de activiteit.
- Reclames zijn beperkt mogelijk bij monumenten en beschermde dorpsgezichten.
- Verlichte reclame in bushokjes (abri’s) moet tussen 01.00 en 06.00 uur uit zijn. De reclame moet na de spits gedimd worden. Hiervoor gaan we in gesprek met onze contractpartner.
- We zijn zeer terughoudend ten aanzien van nieuwe leddisplays. De omgevingswet geeft aan dat er geen hinder mag ontstaan aan de fysieke leefomgeving. Mocht er toch een led/lcd display toegestaan worden op de aangewezen locaties, dan stellen we de volgende eisen:
- Er mag geen hinder zijn voor de omgeving inclusief de flora en fauna.
- De display wordt in de avond het gedimd en is in de nacht uit.
- Geen knipperende of bewegende (film)beelden.
- De verkeersveiligheid mag niet in gevaar komen.
- Aan de kleuren stellen we eisen per situatie.
- Wellicht dat door toekomstige ontwikkelingen het standpunt rondom led/lcd displays verandert.
- We vragen ondernemers om terughoudend te zijn met verlichte reclameborden/etalages etc. Door gericht of zacht licht te gebruiken kunnen zij vaak meer bereiken. Ook vragen we om kritisch te kijken naar de tijdstippen waarop verlichting nodig is. Een lamp met een sensor werkt vaak beter dan licht altijd aan te hebben.
- Leddisplays, tv-schermen en dergelijke in etalages mogen geen hinder voor omwonenden veroorzaken en we vragen deze na sluitingstijd uit te zetten. In de avond moet het licht (tot sluitingstijd) gedimd worden.
- Verlichte reclames aan lantaarnpalen zijn net als voorheen niet toegestaan.
Wet- en regelgeving
In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is in artikel 4.1 vastgelegd dat voor alle vormen van handelsreclame die te zien is vanaf de openbare weg, een omgevingsvergunning aangevraagd moet worden. Ondernemers in het centrum van Winterswijk betalen reclamebelasting als ze een reclame-uiting op hun pand hebben. In de APV is opgenomen dat een vergunning geweigerd kan worden onder andere in het belang van de bescherming van het milieu en de openbare veiligheid.
Verder staat in artikel 4.1 dat Lichtreclames altijd vergunningsplichtig zijn, tenzij het bouwwerken zijn (zie lid 5). Dit heeft te maken met het feit dat lichtreclames snel hinderlijk kunnen zijn. Het college kan hiervoor beleidsregels opstellen met criteria voor kleur, intensiteit en tijdstippen van verlichting. Zo zijn in het vastgestelde Beeldkwaliteitsplan gedetailleerde regels voor reclames in het centrumgebied opgenomen. Artikel 2.10 (Voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg) geeft het college de mogelijkheid greep te houden op situaties die hinder of gevaar kunnen opleveren of ontsierend kunnen zijn.
De vergunning voor verlichte reclame kan worden geweigerd als de reclame op zichzelf of voor de omgeving niet voldoet aan het welstandsbeleid. Ook kan een vergunning geweigerd worden om overlast te voorkomen voor de omgeving (bijvoorbeeld lichthinder).
Leidraad voor led/lcd displays
Voor leddisplays kijken we naar de onderstaande richtlijnen en publicaties:
- De richtlijn van de Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde (NSVV) ter voorkoming van Lichthinder;
- De handreiking van Rijkswaterstaat en de CROW-publicatie ‘Reclame langs wegen’;
- Nieuwe, toekomstige richtlijnen die van toepassing zijn voor led/lcd displays worden ook meegenomen.
Led displays
Led displays en dergelijke (verder leddisplays genoemd) zien we steeds vaker voorkomen. Het zijn verlichte reclameborden, vaak met bewegende en soms knipperende beelden. Soms bestaat het bovenste deel uit tekst en het onderste deel bevat een reclame-uiting.
De schermen zijn van verre zichtbaar en door de felheid storen veel mensen zich eraan. De verkeersveiligheid kan in gevaar komen als verkeersdeelnemers worden afgeleid of verblind.
Reclame aan lantaarnpalen
We hebben geen reclames aan lantaarnpalen. Niet verlicht of onverlicht. Voor de gemeente zou het een extra inkomstenbron kunnen zijn. Maar we staan reclame aan lantaarnpalen niet toe omdat:
- niet iedereen de fel stralende borden bij avond en nacht op prijsstelt, omdat ze lichthinder geven,
- het energiegebruik hoog kan zijn,
- masten aangepast moeten worden om reclameborden te kunnen dragen.
Reclame op de gevel, bij een bedrijf
Ondernemers willen graag hun bedrijf laten zien, want een ondernemer is terecht trots op zijn zaak. Vaak straalt het licht vanuit de etalages op de straat waardoor het daar donker lijkt.
Het licht is afkomstig van etalages, maar ook van naamborden voor het pand. Soms zijn deze zo fel verlicht dat ze niet meer leesbaar zijn als het donker is. Opvallend is dat veel bedrijven in de late avond of nacht beter te vinden zijn dan overdag. Overdag valt hun logo niet op, maar in het donker des te meer.
Reclame in bushokjes (abri’s)
In bushokjes (abri’s) is niet altijd verlichte reclame geplaatst. Het licht van een abri is vaak fel en kan storend zijn. We hebben de abrireclame niet in eigen beheer, maar uitbesteed.